شرح كامل لموقع كورسيرا للكورسات الاونلاين

Share:
شرح كامل لموقع كورسيرا للكورسات الاونلاين
شرح كامل لموقع كورسيرا للكورسات الاونلاين
موقع قع كورسيرا Coursera بيرحب بيكم في الحلقة التالتة من فقرة مواقع التعليم الذاتى.
في خلال المقالة هنقدملك شرح كامل لموقع كورسيرا للكورسات الاونلاين دى هنجاوب علي بعض الأسئلة اللي هتعرفك اكتر علي موقع كورسيرا واللي هتقدر من بعدها تحدد اذا كان الموقع دا هيفيدك وتضمه لقائمة العظماء ولا لأ.
_________

-- إية هو موقع كورسيرا؟

بإختصار هو أحد مواقع التعليم الاونلاين واللي بيعتبر أشهرهم علي الإطلاق ،بيضم الموقع مجموعة هائلة من الكورسات فى مجالات متنوعة منها الهندسة والبرمجة والتصميم وغيرها من المجالات المختلفة و طبعا مبقاش رقم واحد فى المجال ده من فراغ ودا اللى هنعرفة في السؤال اللي جاي.


-- إية هي مميزات كورسيرا عن باقى المواقع.


من أهم مميزات الموقع علي الإطلاق هي ان جميع كورساته هي كورسات اكاديمية مقدمة من جامعة أو معهد اجنبي وبيقدمة دكاترة الجامعة دى، يعنى بتدرس حاجة محترمة وإنت قاعد في البيت.

-- هل الموقع بيقدم شهادات؟


ايو بالظبط الموقع بيقدملك شهادات معتمدة ومعتمدة جدا، تقدر تقدمها في اي CV ولأي شركة لأن زى ما قلنا الكورس بيقدمه جامعات ومعاهد اجنبية.

-- ويجي السؤال الأهم هل كورسات الموقع مجانا؟


في الحقيقة كورسات الموقع مش مجانية . بس استنى متقلقش هتاخد كل الكورسات مجانا . كل اللي عليك انك هتقدم علي حاجة اسمها الدعم المادى ودى عبارة عن استمارة بتقدمها للموقع علشان تاخد الكورس ببلاش والموقع بيرد عليك بعد 14 يوم ومتقلقش هيوافقو وتاخد الكورس مجانا.
ما عليك غير هتبحث علي جوجل او يوتيوب عن ازاى تقدم في الدعم لكورسيرا وهتلاقي كل التفاصيل هيتبقالك فقط رسالتين الدعم المادى هتلاقيهم هنا , هتعرف هم بتوع ايه وانت بتبحث عن الدعم المادى
وبكدا نكون خلصنا شرح انهاردة.
لو حاسس ان الموقع هيضيف ليك ادخل وسجل من هنا
www.coursera.org